A modern nő számára a mindennapok egyensúlyának megtalálása igazi kihívás: család, munka, önmegvalósítás – mindezt úgy, hogy közben ne merüljön ki teljesen. A hatékony szervezés kapcsán beszélgettünk Botka-Ilyés Szilviával, üzleti és női mentorral, aki nemcsak saját tapasztalataiból merít, hanem más nőknek is segít abban, hogy hatékonyan szervezzék az életüket.
Mi is az a hatékony szervezés?
Sokan azt gondolják, hogy a hatékony szervezés azt jelenti, hogy minden percet tökéletesen be kell osztani. Szilvi szerint azonban ez egy sokkal összetettebb folyamat:
„Hatékony szervezés nem feltétlenül arról szól, hogy minden percet tökéletesen beosztunk, hanem hogy tudatosan kezeljük az energiánkat, időnket és figyelmünket. Egy anya életében ez azt jelenti, hogy próbáljuk megtalálni az egyensúlyt a család, a munka és a saját szükségleteink között. Utóbbit hangsúlyoznám, hogy ennek mindenképpen része az énidő is”
– emelte ki Szilvi.
Az igazi kulcs tehát nem a végletekig optimalizált napirend, hanem az, hogy a fontos dolgokra jusson idő – és ebbe a saját feltöltődés is beletartozik.
Személyes tapasztalatok: egy vállalkozó anya útja
Szilvi maga is megtapasztalta, milyen az, amikor valaki túl sok szerepben próbál egyszerre helytállni.
„Én is átmentem azon, hogy megpróbáltam mindent egyedül csinálni, és közben elvesztem a káoszban. Vállalkozóként és anyaként egyszerre akartam 100%-ot nyújtani minden szerepemben, de rá kellett jönnöm, hogy ez hosszú távon nem fenntartható.”
Hozzátette, hogy rengeteg nővel dolgozik együtt, és sokan érzik azt, hogy a háztartás terhe leginkább rájuk hárul.
„Fontos lenne, hogy a párok támogassák egymást, beszéljék meg az igényeket, és próbálják úgy alakítani a teendőket, hogy mindkét fél tudjon töltődni. Ez kihat az egész kapcsolatra, az pedig az egész család működésére.”

Hatékony szervezés: a napi rutin kulcselemei
Szilvi szerint a napi rutin kialakításának legfontosabb elemei a következők:
- Tudd, mi a legfontosabb – Minden reggel tedd fel magadnak a kérdést: „Ha ma csak egy dolgot tudnék elvégezni, mi lenne az?” Ez segít fókuszálni.
- Tervezd meg előre a hetedet – Ha már hétvégén átgondolod, mikor lesznek a legnagyobb feladataid, kevesebb stresszel indul a hét.
- Legyenek (jó) szokásaid – Az agyunk alapból lusta, szereti a megszokott dolgokat. Ezzel rengeteg energiát spórolhatunk. A jó szokások (mozgás, séta, táplálkozás, meditálás) pedig szintén emelik a rezgésszintet, így ugyanannyi teendőt sokkal gyorsabban tudunk elvégezni.
- Hagyj időt magadra is – Ez nem önzőség, hanem önszeretet. Egy kávé csendben, egy séta vagy egy jó könyv csodákra képes. 10-15 perc is hatásos, de napi 1 óra lenne az ideális. „Úgy szoktam mondani, hogy 20’ perc a testedre, 20’ perc a lelkedre, ’20 perc az elmédért.”
- Ne hasonlítgasd magad! – Ne hasonlítsd a teljesítményed, a magadra jutó időt, a párkapcsolatod, a külsőd másokhoz! Természetes, hogy akinek például nincs gyereke, esetleg van gyereke, de rengeteg segítsége van, teljesen más életstílust tud kialakítani és más eredményeket tud elérni. Próbálj meg önmagad legjobb verziója lenni, és kihozni a legjobbat, amit a te helyzetedből lehet.
Hogyan érdemes priorizálni a teendőket, amikor egyszerre kell figyelni a munkára és a családra is?
Szilvi három kategóriába sorolja a feladatokat:
- Szükséges és fontos – Ezeket kell először elvégezni (pl. határidős munka, gyerekekkel való minőségi idő).
- Fontos, de nem sürgős – Ezeket előre kell tervezni (pl. saját fejlődés, sport, pihenés).
- Nem igazán fontos – Ha van idő, megcsinálja, ha nincs, elengedi vagy delegálja.
„Egy másik trükk: ne felejtsd el magadat is prioritásként kezelni. Ha mindig csak mások igényeit helyezed előtérbe, előbb-utóbb kiégsz. Illetve, van egy ’szabály’, amit Arnold Swarzenegertől tanultam: Aludj gyorsabban! Igyekszem a család előtt egy órával kelni, és ilyenkor meditálok, olvasok. Sokkal jobban indul a napom, és elégedett vagyok, hogy már mennyi időm volt magamra.”

A „közlekedési lámpa” módszer
Szilvi egy egyedi időmenedzsment technikát is kidolgozott:
„Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy felosztom a napom piros-sárga-zöld zónákra. Zöld az, amikor tudok dolgozni, ügyeket intézni. Én mondjuk vállalkozó vagyok, szóval ez nálam elég vegyes, de nagyrészt ez iskolaidőben van. A sárga zóna a multitaskingos zónák. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor tudok több dolgot csinálni egyszerre. Például, este, mikor tanulok a gyerekkel, közben főzök vagy pakolom a konyhát, beteszek mosni stb. A harmadik pedig a piros zóna. Ez az, amikor nem akarok/nem tudok dolgozni. (Ebbe az otthoni munka is beleszámít.) Ilyen például a gyerekekkel töltött minőségi, értékes idő, amikor meditálok stb. Fontos, hogy az alvásra maradjon 8 óra, a többit pedig ki lehet színezni.”
Delegálás és egyszerűsítés
Szilvi szerint az egyik legnagyobb hiba, hogy sokan mindent maguk akarnak megoldani.
- Kérj segítséget! – Nem kell mindent egyedül csinálnod! Ezt fontos, hogy tudatosítsd. Ha megtehetitek, egy takarítónő aranyat ér, de ha nem, a párod is nyugodtan beszállhat, hiszen az ő gyerekei meg lakása is. Sőt, koruknak megfelelő dolgokban a gyerekeid is segíthetnek egy-egy dologban.
- Használj bevált rendszereket! – Például heti menüterv, előre összekészített bevásárlólista, digitális naptár.
- Automatizálj, amit lehet! – Online bevásárlás, okoseszközök, ismétlődő feladatok ütemezése.
- Engedd el a tökéletességet! – Nem kell minden nap főzni, nem kell mindig rendnek lennie – néha a pihenés fontosabb.
Mit tanácsol azoknak, akik túlterheltnek érzik magukat?
Szilvi szerint az első lépés az önreflexió:
„Először is: nem vagy egyedül ezzel az érzéssel. Sok nő (köztük én is) küzd azzal, hogy egyszerre szeretne tökéletes anya, feleség és dolgozó nő lenni. De a tökéletesség nem cél, hanem egy nyomás, amit gyakran magunkra rakunk.”
A legfontosabb, hogy tudatosítsuk: nem kell mindent egyszerre és egyedül csinálni. A hatékony szervezés és a megfelelő prioritások meghatározása segíthet abban, hogy ne csak túléld a napokat, hanem valóban jelen tudj lenni a fontos pillanatokban.