Elfoglalt vagyok, tehát vagyok – Miért lett státuszszimbólum a túlterheltség?

„Hogy vagy?” – kérdezzük rutinszerűen, és a válasz szinte mindig ugyanaz: „Szakadok szét.” A túlterheltség lett az új normalitás, sőt, valami olyasmi, amire még büszkék is vagyunk. Ha valaki kipihent, van ideje magára, vagy esetleg unatkozik, azt gyanakodva nézzük: biztos nem dolgozik eleget? Ezzel szemben az állandó elfoglaltságot és kimerültséget gyakran úgy meséljük, mintha kitüntetés lenne – a fontosság jele.

A modern társadalomban úgy tűnik, a túlterheltség státuszszimbólummá vált. Olyan korszakban élünk, ahol az értéket nem a nyugodt pillanatok, hanem a naptárunk zsúfoltsága határozza meg. A „mindenre alig jut idő” életérzés mintha elismerést hozna: ha mindig rohanunk, akkor biztosan sokat számítunk.

De vajon miért alakult ez így? Miért érezzük úgy, hogy csak akkor vagyunk értékesek, ha végkimerülésig hajtjuk magunkat? Mi áll a túlterheltség kultusza mögött – és milyen következményekkel jár, ha ebben élünk évekig?

Történelmi háttér és társadalmi változások

Nem volt ez mindig így. A történelem különböző korszakainak értékrendje egészen másképp vélekedett az elfoglaltságról és a szabadidőről. Az arisztokratikus társadalmakban például épp a semmittevés, az idő bőkezű birtoklása számított kiváltságnak. Aki nem dolgozott, hanem lovagolt, olvasott, utazott vagy „szalont tartott”, az azt jelezte: van mögötte vagyon, háttér és társadalmi státusz.

A fordulat a kapitalizmus térnyerésével és a protestáns munkaetika megerősödésével érkezett. Max Weber híres elemzése szerint a protestánsok számára a munka nem pusztán megélhetés, hanem erkölcsi kötelesség is volt. A szorgalom, a rendszeresség, a munkában való kitartás az üdvösség egyik jeleként jelent meg. Innen szivárgott át az a gondolat is, hogy a lustaság nemcsak bűn, de szégyen is – és hogy az ember értéke a hasznosságában mérhető.

A 20. század iparosodása és az amerikai „self-made man” eszménye tovább erősítette ezt a gondolkodást. Az lett a cél, hogy valaki „a semmiből felépítse magát”, és ezt leginkább megfeszített munkával, állandó önfejlesztéssel és áldozathozatallal lehetett elérni. A siker képlete leegyszerűsödött: kemény munka = elismerés = boldogság.

Ez a gondolkodásmód a mai napig mélyen áthatja a kultúránkat. Aki nem elfoglalt, azt gyakran lustának, ambíciótlanak vagy célt tévesztettnek tartják. Különösen a nyugati társadalmakban a munka nem csupán eszköz, hanem identitás. „Mivel foglalkozol?” – kérdezzük, de valójában arra vagyunk kíváncsiak: „Ki vagy te?”

A túlterheltség lett az új normális
Fotó: 123rf.com

A modern munkaerőpiac és a digitális világ hatása a túlterheltségre

A digitális technológia és a globális munkaerőpiac radikálisan átalakította a munkavégzés módját – és ezzel együtt a túlterheltség érzését is. Ma már sokak számára megszűnt az a világos határvonal, amely a munkaidő végét jelentette: nem jelez a műszak végét jelző harsona délután ötkor, és nincs „hazamegyek a munkából” élmény. Az okostelefonok, laptopok és felhőalapú rendszerek lehetővé tették, hogy bárhonnan dolgozzunk – és ezzel együtt azt is, hogy bármikor dolgozzunk.

Az „always on” kultúra következménye, hogy az elérhetőség alapelvárássá vált. Egy e-mail este tízkor már nem udvariatlanság, hanem mindennapos gyakorlat. A céges csoportchatek, videóhívások, Slack-üzenetek állandó csipogása szinte láthatatlanul épül be a mindennapjainkba. A munka és a magánélet határai elmosódnak, így gyakran még a pihenés közben is ott lebeg bennünk a gondolat: „Lehet, hogy válaszolnom kellene…”

Eközben a látható elfoglaltság – a naptárban sorakozó meetingek, a hosszú válaszidő, az éjszaka küldött üzenetek – a termelékenység új mércéjévé vált. Nem feltétlenül az számít, mennyire hatékony vagy, hanem az, mennyire elfoglaltnak tűnsz. A munkaidő már nem csak időkeret, hanem státuszjelző. Mintha az számítana többet, ki „szakad meg jobban”, nem pedig az, ki tud okosabban dolgozni.

A digitális világ tehát nemcsak megkönnyítette a munkát – hanem olyan módon bővítette ki a terepét, hogy az gyakran teljesen beszivárog az életünkbe. Így válik a túlterheltség nemcsak következménnyé, hanem látható jellel is: annak bizonyítéka, hogy fontosak vagyunk. A kérdés csak az, hogy valóban azzá válunk-e tőle – vagy csak egyre jobban eltűnünk benne.

A „busy culture” pszichológiája – A túlterheltség táptalaja

A folyamatos elfoglaltság nemcsak társadalmi elvárás vagy technológiai következmény – pszichológiai szinten is mélyen beágyazódott az identitásunkba. A „busy culture”, vagyis az elfoglaltság kultúrája azt sugallja: akkor vagy értékes, ha elfoglalt vagy. Ha van időd unatkozni, akkor biztos nem teszel eleget. Így válik a túlterheltség nemcsak megszokottá, hanem kívánatossá is – egyfajta erkölcsi diadallá.

Sokan a produktivitásban keresik az önigazolást. Az állandó feladatlista-pipálás, a megbeszélések sűrű sorozata vagy az éjszakai munkavégzés mind egy belső bizonyítás része: „Fontos vagyok. Nélkülem nem menne.” Ez az érzés az önértékelés alapjává válhat – különösen olyan közegben, ahol az elismerés ritkán szól a személynek, és inkább az elért eredményekre fókuszál.

A háttérben gyakran a leállástól való félelem húzódik. A csend és a tétlenség sokak számára ijesztő – mintha az üres percekben szembesülnénk azzal, amit a folyamatos pörgés elnyom: kétségekkel, hiányérzettel, önismereti kérdésekkel. A túlterheltség gyakran menekülés is – kifogás arra, hogy ne kelljen megállni és befelé figyelni.

Ráadásul, ha valaki mégis lassítana, könnyen bűntudatot érez. Pihenni ma gyakran „időpazarlásnak” tűnik. A közösségi és munkahelyi elvárások hatására belül is kialakul egy szigorú hang: Dolgozhatnál is. Haladnod kellene. Nem engedheted meg magadnak a leállást. Ez a belső nyomás az, ami a „busy culture”-t életben tartja – még akkor is, ha közben már érezzük, hogy kimerít és felemészt.

A túlterheltség lett az új normális
Fotó: 123rf.com

Közösségi média és önmarketing

A közösségi média nem csupán a kapcsolattartás vagy a szórakozás eszköze lett – mára az önértékesítés, az önmarketing legfontosabb platformjává vált. És ebben a térben az elfoglaltság kiválóan mutat. A posztolt képek, sztorik és státuszfrissítések gyakran arról szólnak, hogy mennyi minden történik velünk: tárgyalás reggel, coworking délelőtt, edzés este, hétvégi workshop, éjszakai munka a laptop mellett. A túlterheltség nem rejtett panasz, hanem gondosan megválogatott kirakatáru.

Az állandó pörgés láttatása a közösségi médiában azt üzeni: keresett vagyok, fontos vagyok, haladok. Ezzel párhuzamosan kialakult a produktivitás kultusza – ahol az az erény, ha valaki mindig csinál valamit. A „hustle culture” – vagyis a hajtás kultúrája – kifejezetten ezt dicsőíti: az állandó fejlődést, önfejlesztést, munka melletti vállalkozást, side projektet. Elég csak végigpörgetni az idevágó hashtageket: #grind, #nodaysoff, #riseandgrind, #workhardplayhard – ezek nemcsak mottók, hanem elvárások.

A közösségi térben tehát a túlterheltség performatívvá válik – azaz bemutatott, megjátszott, tudatosan kommunikált. Egyfajta verseny ez is: ki a legelfoglaltabb? Ki hajt jobban? Ki pörög többet?

Csakhogy ez a verseny veszélyes. Mert miközben látszólag mindenki „megy előre”, valójában sokan egyre inkább kifelé élnek, miközben belül kimerültek, fásultak, elidegenedettek. Az elfoglaltság posztolható, a kiégés már kevésbé. Így a túlterheltség kultúráját a közösségi média nemcsak tükrözi – hanem aktívan gerjeszti is.

A túlterheltség következménye és az ellenkultúra

A túlterheltség kultúrája hosszú távon nem tartható fenn következmények nélkül. A folyamatos hajtás, a szétcsúszott határok és az önértékelés munkán keresztüli meghatározása egyenes úton vezet a kiégéshez. A WHO 2019-ben hivatalosan is elismerte a burnout szindrómát, azaz a munkahelyi kiégést mint jelenséget – és ez nem véletlen: a modern munkavállalók egyre nagyobb aránya szenved krónikus stressztől, motivációvesztéstől, alvászavaroktól, vagy éppen pszichoszomatikus tünetektől.

A kiégés azonban csak a jéghegy csúcsa. A túlterheltség hosszabb távon identitásválságot is okozhat: ha valaki kizárólag a munkája révén definiálja önmagát, akkor minden visszajelzés, kudarc vagy leállás mélyebb önértékelési válságot válthat ki. Emellett az állandó elfoglaltság gyakran elszigetelődéssel jár: a kapcsolatok felszínessé válnak, a közösségi élmények elsorvadnak, az emberi jelenlétet felváltja a „multitasking kapcsolat”.

Mindezek következményeként az elmúlt években egyre markánsabban formálódik az ellenkultúra. Egyre többen kérdőjelezik meg a „busy = értékes” egyenletet, és keresnek alternatív életmódokat. A slow living mozgalom arra bátorít, hogy tudatosan lassítsunk, és térjünk vissza az egyszerű, jelen idejű életvitelhez. A minimalizmus nemcsak a tárgyak, de a feladatok, célok és vállalások csökkentéséről is szól. És egyre több cég is felismeri: a kiégett dolgozó nem hatékony dolgozó. Így egyre több helyen jelennek meg olyan munkahelyi kezdeményezések, mint a négynapos munkahét, a rugalmas munkaidő, vagy a vállalati mentálhigiénés programok.

A generációs különbségek is erőteljesek. A fiatalabb munkavállalók (Z generáció, fiatalabb Y-ok) sokkal kevésbé hajlandók feláldozni a magánéletüket a karrier oltárán – számukra a munka nem identitás, hanem eszköz egy kiegyensúlyozottabb élethez. Ezzel együtt tehát elindult valami: egy csendes, de egyre erősebb ellenállás a túlterheltség státusza ellen.

A túlterheltség lett az új normális
Fotó: 123rf.com

Mit tanulhatunk mindebből?

A túlterheltség kultúrája sokáig láthatatlanul határozta meg életünket: úgy éreztük, természetes, hogy mindig rohanunk, túlvállaljuk magunkat, és sosem mondunk nemet. Pedig amit ma státuszszimbólumnak tartunk – a zsúfolt naptár, a késő esti e-mailek, a „már megint nem volt időm enni” mondatok – valójában figyelmeztető jelek is lehetnének. Egy olyan rendszer tünetei, amelyben az értékünket a kimerültség fokában mérjük.

De van választás. A lelassulás nem lustaság, hanem bátorság. A „nem”-et mondás nem gyengeség, hanem önismeret. Ahogy egyre többen merik kimondani: az időnk – és az energiánk – véges, úgy nő az esély arra, hogy újraértékeljük a „siker” fogalmát is. Talán nem az a legerősebb, aki a legtöbbet bírja, hanem aki tudatosan válogatja meg, mire fordítja az idejét.

A kérdés nem csupán az, hogy miért lett státuszszimbólum az elfoglaltság, hanem az is: meddig engedjük még, hogy ez határozza meg önmagunkhoz való viszonyunkat? Mert végső soron nem az számít, mennyire vagyunk elfoglaltak – hanem az, hogy hogyan élünk közben.

Olvass még több hasznos cikket Karrier rovatunkban!

 

Betöltés...