Ragazze Hősnője pályázat – A Közösségépítés kategória fődíjasa: Ökrös Viktória, Kedves Magyarország

A Ragazze.hu online női magazinunk megújulásával egyidőben hirdettük meg a Ragazze Hősnője pályázatot. Öt kategóriában (Karrierváltás, Segítségnyújtás, Közösségépítés, Életmódváltás és Kiút a krízisből) vártuk a jelentkezőket. Mély, őszinte, motiváló, sokszor szívszorító történetek érkeztek be lapunkhoz. Az írások azt üzenték, amiért pályázatunkat is elindítottuk: az igazi hősnők köztünk élnek. A személyes, olykor fájdalmas élettörténetek megosztása már önmagában nehéz folyamat, így minden pályázót hatalmas elismerés illet. Az őszinte, inspiráló történetek feldolgozása után szavazott a zsűri a győztes pályázatokról. A döntés nem volt könnyű, hiszen minden pályamunka mögött egy-egy rendkívüli női történet áll.

A Közösségépítés kategória fődíjasa Ökrös Viktória, Kedves Magyarország.

Alább olvasható díjnyertes pályázata.

Legyen a kedvesség menő! A Kedves Magyarország Alapítvány története

Kedves Olvasó, 

Engedd meg, hogy bemutatkozzam, Ökrös Viktória vagyok, a Kedves Magyarország Alapítvány  kurátora. A személyes életutam annyiban kapcsolódik ide, hogy az alapítvány létrehozása előtt 15 éven át a  Tesco-nál dolgoztam, mint közép-európai digitális fejlesztéseket irányító regionális vezető. Négy ország munkájáért voltam felelős a régióban és a folyamatos utazások nagyon megterheltek, mivel időközben két gyermekem is született. Két kis gyerek édesanyjaként már nagyon megterhelő volt a munkám és a testem jelzett is. A tüneteim hatására felmondtam a Tescónál és saját vállalkozásba kezdtem. Ám amikor már így, a nagy Tesco brand „védelme” nélkül dolgoztam, kezdtem érezni, hogy nem is olyan kedvesek (velem) az emberek, mint korábban voltak. Nem értettem a változást, hiszen én ugyanaz az Ökrös Viki vagyok… mi történt? Aztán rájöttem, hogy a korábbi engem körülvevő kedvesség sokszor nem a személyemnek szólt, hanem a pozíciómnak. Ez volt az első pillanat, amikor éreztem, hogy milyen jó lenne változtatni a berögzült nem-kedves szokásokon, szófordulatokon, stb. 

Erre újabb rétegként került a gyermekeim szókimondósága, őszintesége. Az iskola előtt a kislányom odakiabált egy nagyon szép hosszú szőke hajú, ám de nagyon szomorú hölgynek, hogy:

SZIA SHAKIRAAAA!

Ettől a gyönyörű anyuka arca hirtelen óriás 

mosollyal felvirult és megváltozott a hangulata, hálásan megköszönte a kiáltást és hogy feldobtuk a napját!

Ez volt az a pont, amikor belém hasított, hogy ezt így is lehetne, mint ahogyan a gyerekek csinálják. Tisztán, egyszerűen, őszintén! A gyermekeim jó értelemben vett gátlástalansága volt a tanító mesterem és egyben az utolsó löket, ami megadta a bátorságot, hogy foglalkozzam a kedvesség elterjesztésével Magyarországon. Mindig is hittem abban, hogy a világ jobb hely lehet, ha az emberek élhetnek kedvesen, szeretettel egymás mellett. Nem volt szükség nagy szociológiai kutatásokra ahhoz, hogy lássam: a hétköznapi életünk tele van feszültséggel, frusztrációval és sajnos egyre ritkábban tapasztalunk őszinte, önzetlen kedvességet a környezetünkben.

A munkahelyeken, az utcán, a boltokban, a tömegközlekedésen mindennapos az ingerültség, a bizalmatlanság. Azt kérdeztem magamtól: mi lenne, ha a kedvességet tudatosan elkezdenénk terjeszteni? Mi lenne, ha egy-egy kedves gesztus új társadalmi normává válna? Ebből a gondolatból született meg a Kedves Magyarország Alapítvány, amelynek célja, hogy a társadalomban növeljük az empátiát, segítőkészséget, kedvességet, egymás támogatását a helyi közösségekben.

A Kedves Magyarország Alapítvány létrejötte

A kedvesség segít közösséget verbuválni, kutatások is bizonyítják, hogy csökkenti a stresszt, javítja a mentális egészséget és erősítik a közösségi érzést. Ezzel a gondolattal indultam el, amikor megalapítottam a Kedves Magyarország Alapítványt. Az volt a 

célom, hogy egy olyan mozgalmat indítsak el, amely játékos módon emlékezteti, ill. edukálja az embereket arra, hogy egyetlen kedves szó vagy gesztus is megváltoztathatja valakinek a napját – vagy akár az életét.

Az első lépések és kihívások 

Amikor először kiléptem az utcára, hogy egyszerű, hétköznapi kedvességakciókat hajtsunk végre, nem tudtam, hogyan fogadnak majd minket. Készítettünk apró üzeneteket, bókokat, amelyeket véletlenszerűen osztogattunk az utcán járó embereknek. 

A reakciók döbbenetesek voltak. Sokan először bizalmatlanul fogadták, mások meghatódtak, és voltak, akik könnyes szemmel köszönték meg az üzenetet.

Majd jöttek az egyre nagyobb helyi közösséget megmozgató akciók, hogy csak néhányat említsek:

  • “Fogadj el egy szál virágot, ha rossz napod volt!” – Egy szál virágot osztottunk, és figyeltük, ahogy az emberek mosolyogva lépnek tovább.
  • „Vízosztás egy forró nyári napon” – Egy parkban sportolóknak és járókelőknek adtunk frissítő vizet, hogy megmutassuk, a gondoskodás milyen egyszerű lehet.
  • „Müzliszelet reggelire”: müzliszeletet osztottunk reggel a buszmegállókban, hogy a rohanó 

embereknek legalább egy pillanatra mosolyt csaljunk az arcára.

  • János Kórház gyermek traumatológiájának segítése: több száz plüssjátékokat gyűjtöttünk közösségi felhívások segítségével és adományoztunk gyermekkórházaknak, hogy a kis betegek számára könnyebbé tegyük a gyógyulás időszakát.

… a felsorolás nem teljes a teljes évi projekt listát itt tettük elérhetővé, képi dokumentációkkal együtt: 

Mindegyik akciónak volt egy közös pontja: a közösségi élmény. Az emberek elkezdtek egymásra figyelni, beszélgetni, és a hétköznapok monotonitása megtört egy pillanatra. A kitelepülések során egyértelműen azt tapasztalom, hogy a kedvesség „fertőző”. Ha egyszer valaki kap belőle, nagy eséllyel továbbadja. És talán pont ettől lesz jobb hely a világ.

Nagykövetek, eredmények

Fantasztikus és megdöbbentő volt látni, hogy egyre több követője lett a mozgalomnak, ami még csak 10 hónapja indult el. Ma már 5 vidéki városban élő nagykövetünk van, akik a helyi 

lakóközösségükben dolgoznak azon, hogy mosolyt csaljanak az emberek arcára. Van, aki kavicsot fest, van, aki játszótereken hagy el plüss állatokat, megint más virágot hagy mások kapujában, vagy kézzel készített kokárdákat hagy el március 15-én… ilyenkor látszik, hogy egy ilyen egyszerű kezdeményezés mennyire hiányzott az emberek életéből. Egy-egy akciónk során 150-200 emberrel találkozunk, és elindítottunk egy valódi kedvesség-hullámot az online térben is.

https://kedvesmagyarorszag.hu/nagykoveteink/

Social média hatás:

A közösségi médiában a Kedves Magyarország videói több tízezer emberhez eljutnak. A Facebookon 9 hónap alatt 10.000 követőnk lett szinte organikusan. A kommentekből kiderült, hogy sokan maguk is kedves gesztusokkal kezdtek kísérletezni a mindennapokban.

Facebook oldalunk: https://www.facebook.com/kedvesmagyarorszag/

Médiamegjelenések:

A kezdeményezés országos figyelmet kapott. A Kossuth Rádió, a Sláger Rádió, a Családi Lap és a Glamour Magazin, Éva Magazin, és számos online magazin (Női Váltó, Harmonet.hu, Propeller.hu…) is beszámolt róla.

Utcai kitelepüléseink és egyéb videók: https://kedvesmagyarorszag.hu/videok/

Vállalati kapcsolódás:

Multinacionális céges múltam miatt a napfénynél is világosabb volt számomra, hogy a munkahelyeken is szükség van erre a szemléletre, így elindítottuk a Kedves Munkahely Tanúsítvány programot. Ez egy olyan edukációs program, amely segít a vállalatoknak barátságosabb, támogatóbb, empatikusabb munkahelyi légkört teremteni, valódi segítséget nyújtva a vállalatra szabva.

A program részletei:

https://kedvesmagyarorszag.hu/kedves-munkahelytanusitvany/

A jövőkép – hogyan tovább?

Tervezzük, hogy tovább bővítjük a nagyköveti hálózatot, és még több városba visszük el a kedvesség kultúráját. Továbbá szeretném kedvességhez, a kedvesség élményéhez juttatni azokat az embereket, akik máshonnan nem remél(het)nek kedves gesztusokat.

Terveink között van például állami gondozott gyermekek élményprogramhoz való juttatása, hogy olyan kedves élményekkel gazdagodjanak, amely egész életükre pozitív élmény marad.

További terveink: iskolákban a gyermekeknek/tanároknak szemléletformáló workshopokat tartani. Folyamatban lévő projekt: SUN-MEDICAL Kft.- a mi alapítványunkat választotta, hogy egy értékes ultrahanggépet adományozzon egy magyarországi, állami fenntartású kórháznak. A pályázati kiírás alapfeltétele lesz, hogy a helyi lakóközösségnek kedves gesztusokat kell tennie lakóhelyén.

Személyes záró gondolatom:

Szeretném, ha Magyarországon az emberek nemcsak elismernék ennek a fontosságát, hanem aktívan tesznek is érte a mindennapokban. Hiszem, hogy ez lehetséges. Hiszem, hogy egy egyetlen apró gesztus is elindíthat egy hatalmas változást.

Ezért hoztam létre a Kedves Magyarország Alapítványt. És ezért szeretném, hogy minél többen csatlakozzanak hozzánk – hogy együtt teremtsünk egy kedvesebb, boldogabb kis országot.

Ökrös Viktória
E-mail: [email protected]
Weboldalunk: https://kedvesmagyarorszag.hu/
Facebook elérhetőségünk: https://www.facebook.com/kedvesmagyarorszag

A Ragazze Hősnője pályázat támogatója: Sencor Magyarország, Omorovicza Budapest, Blue Colibri (Connect Konferencia), Játékszín, Női váltóAgnes Silka

Betöltés...