Középvezetői kommunikáció: a 4 leggyakoribb hiba, amit te is elkövethetsz – Így csináld jobban

Középvezetőként sokszor érezheted úgy, hogy két tűz között lavírozol. A felső vezetőktől jönnek az elvárások, alulról pedig a csapatod igényei, kérdései, problémái. Ha valamiben nem engedhetsz meg magadnak hibát, az éppen a középvezetői kommunikáció. Hiszen tőled függ, hogy az információk eljutnak-e oda, ahová kell, és hogy a csapatod valóban megérti-e, mit miért kérsz tőlük.

Nem elég csak jól beszélni, tudnod kell jól érteni is. A középvezetői kommunikáció egyszerre szól a világos üzenetekről, az empátiáról és a hitelességről. De hogyan kommunikálj hatékonyan mind a vezetés, mind a csapatod felé? Ráadásul úgy, hogy közben ne veszítsd el sem a bizalmukat, sem a saját vezetői tekintélyedet? Mutatjuk!

Miért kulcskérdés középvezetőként a kommunikáció?

Talán furcsán hangzik, de a középvezetői kommunikáció valójában kétirányú forgalom. Egyszerre kell „felfelé” közvetítened a csapatod véleményét, visszajelzéseit, problémáit, és „lefelé” továbbítanod a vezetés döntéseit, elvárásait, irányelveit.

Ez a szerep több, mint egyszerű információátadás. Neked kell a vezetőség nyelvét „lefordítanod” a csapatod számára, és ugyanígy a csapatod hangját hitelesen képviselned a döntéshozók előtt. Ha jól csinálod, a középvezetői kommunikáció hidat képez, ha rosszul, akkor inkább egyfajta szűk keresztmetszet lesz, ami miatt félreértések, feszültségek és elégedetlenség alakulhat ki.

A jó hír? Ez a képesség fejleszthető, és épp ezért érdemes tudatosan foglalkoznod vele.

Leggyakoribb hibák a középvezetői kommunikációban

Hiába szeretnéd a legjobbat a csapatodnak, ha a kommunikációd nem működik jól, könnyen félreértésekbe és konfliktusokba csúszhatsz bele. Nézzük meg, mik azok a hibák, amiket érdemes tudatosan elkerülnöd.

Csak utasítasz, de nem hallgatsz

Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy vezetőként kizárólag „utasítanak” és közben elfelejtik meghallgatni a csapat véleményét. A középvezetői kommunikáció nem egyirányú. Ha nem figyelsz a visszajelzésekre, gyorsan elveszítheted a csapatod bizalmát.

Torzuló információáramlás

Középvezetőként gyakran rajtad múlik, hogyan és milyen formában jut el egy üzenet a munkatársakhoz vagy a vezetéshez. Ha elhallgatsz fontos részleteket, szépítgetsz, vagy túl sok saját szűrőt teszel rá, a középvezetői kommunikáció könnyen hiteltelenné válhat.

Visszajelzések teljes hiánya

A munkatársaknak szükségük van arra, hogy tudják, jól csinálnak-e valamit, vagy éppen hol kell fejlődniük. Ha nem adsz visszajelzést, a bizonytalanság és a motiválatlanság lesz úrrá a csapaton.

Konfliktuskerülés

Nem szeretnél konfrontálódni? Teljesen érthető. De ha a középvezetőként nem mersz kényes kérdésekről beszélni, az idővel csak nagyobb problémákhoz vezet. A konfliktusokat nem elkerülni kell, hanem kezelni.

Így lesz hatékony a középvezetői kommunikáció
Fotó: 123rf.com

Hatékony középvezetői kommunikáció alapelvei

Ha szeretnéd, hogy a csapatod figyeljen rád, és a vezetés is számítson rád, tudatosan kell építened a középvezetői kommunikációdat. Nem varázslatról van szó, hanem olyan alapelvekről, amiket bárki megtanulhat, ha akar.

Légy asszertív!

Az asszertív kommunikáció azt jelenti, hogy határozottan, de tiszteletteljesen mondod el a véleményedet. Nem támadsz, nem hajlongasz, hanem egyenes vagy. A középvezetői kommunikáció egyik legfontosabb eleme, hogy úgy képviseld a saját álláspontodat, hogy közben nem taposod le a másikat.

Tanulj meg aktívan hallgatni

Ne csak akkor figyelj, amikor épp rád néznek! Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy valóban jelen vagy a beszélgetésben, kérdezel, visszajelzel, és nem csak vársz, hogy te szólalhass meg. A jó középvezetői kommunikáció nem csak beszédből áll — a figyelem legalább ilyen fontos.

Legyél hiteles és következetes

Ha ma mást mondasz, mint tegnap, vagy a szavaid és a tetteid nincsenek összhangban, hamar elbukik a középvezetői kommunikáció. A csapatodnak tudnia kell, hogy számíthat rád, és hogy amit mondasz, azt komolyan is gondolod.

Építs visszajelzéskultúrát

Adj rendszeresen visszajelzést, és kérj is! Dicsérj, ha van rá okod, és építő kritikát is adj, ha kell. De fogadd is el, ha a csapatod szeretne valamit visszajelezni neked. A középvezetői kommunikáció csak akkor működik, ha nem egyirányú.

Hogyan kommunikálj hatékonyan felfelé a vezetés felé?

A középvezetői kommunikáció egyik legnehezebb része, amikor a feletteseiddel kell beszélned. Ők máshogy gondolkodnak, más szinten látnak rá a cégre — de ettől még neked kell elérned, hogy meghallgassanak.

Tömören és lényegre törően

A felső vezetőknek nincs idejük körmondatokra és hosszú történetekre. Ha azt akarod, hogy komolyan vegyenek, szoktasd magad ahhoz, hogy röviden, világosan, a lényegre koncentrálva kommunikálj. A középvezetői kommunikáció itt arról szól, hogy szűröd és rendszerezed az információkat.

Ne csak problémát, megoldást is hozz!

Ha csak panaszkodni mész, gyorsan elveszíted a hitelességedet. Amikor gondot látsz, mutass megoldási javaslatot is! Ez a hozzáállás alapjaiban emeli meg a középvezetői kommunikáció színvonalát és a rólad kialakult képet is.

Gondolkodj stratégiai szinten

A vezetés nem mindig a napi operatív részletekben gondolkodik. Amikor kommunikálsz, próbáld megmutatni, mi a tágabb összefüggés. Mit jelent ez a cég számára? Hogyan illeszkedik a nagyobb célokhoz? A jó középvezető hídként működik és neked kell ezt a hidat stabilan tartani.

Fotó: 123rf.com

Hogyan kommunikálj jól a csapatoddal?

A középvezetői kommunikáció másik oldala legalább ilyen fontos: hogyan szólítod meg a csapatodat? Ők nem a felső vezetők: más nyelven, más szinten várják tőled az információkat és a visszajelzést.

Oszd meg velük a „miértet” is

Ne csak azt mondd meg, mit kell csinálni, hanem azt is, miért. Ha megérti a csapatod, mi áll egy döntés mögött, sokkal nagyobb eséllyel fogják elkötelezetten végrehajtani. A középvezetői kommunikáció akkor működik igazán, ha értelmet adsz a feladatoknak.

Légy elérhető és megközelíthető

Ha csak a heti státuszmeetingen lehet hozzád szólni, ne csodálkozz, ha nem kapsz őszinte visszajelzést. A jó középvezetői kommunikáció alapja, hogy a csapat tudja: hozzád bármikor lehet fordulni, akár kérdéssel, akár problémával.

Ne csak a teljesítményről beszélj

Egy csapat nem csak számokból áll. A motiváció, a hangulat, a bizalom ugyanúgy fontos, mint a KPI-ok. A középvezetői kommunikáció akkor hiteles, ha emberként is ott vagy a munkatársaid mellett, nem csak vezetőként.

Ne hagyd el a visszacsatolást

Mondd el, ha valami jól ment. Mondd el, ha valamin javítani kell. És kérdezd meg, ők hogy látták. A kétirányú kommunikáció sokkal erősebbé teszi a csapatodat, mint gondolnád.

A középvezetői kommunikáció a sikered kulcsa

Vezetőként nem csak feladatokat adsz, hanem hidat építesz a vezetés és a csapatod között. A középvezetői kommunikáció a mindennapi munkád egyik legfontosabb eszköze, és egyben a legnagyobb lehetőséged is. Ha tudatosan odafigyelsz rá, ha mersz tanulni belőle, könnyen lehet, hogy épp ez lesz a karriered következő szintre lépésének záloga.

Ne feledd: a jó középvezető nem csak irányít, hanem összeköt. És ehhez a legjobb eszközöd a világos, hiteles, emberi kommunikáció.

Ha érdekel, hogyan lehetsz még jobb vezető, nézz körül Karrier rovatunkban, további cikkeinkben gyakorlati tippeket, valódi helyzetekből vett tanácsokat és inspiráló történeteket is találsz!

 

Betöltés...