2024.01.23. Szabó Ákos
Bár a diákmunkák a többség számára inkább az egyetemi évek alatt lesznek valóban relevánsnak, alkalmi jelleggel akár már a középiskolában is belekóstolhatunk azok világába. A lehetőségek sokfélék, így akár a zenéhez és hangszerekhez is kapcsolódhatnak.
A munka iskolája
Hogy a különféle tanulói jogviszonyhoz kötött állások elsősorban
miért épp a felsőoktatásban tanulók számára lehetnek érdekesek? A válasz meglehetősen egyszerű: rugalmasabb időbeosztás. Egy középiskolai órarendhez képest ugyanis a hallgatók számára a napok kevésbé telítettek, túl sok házi feladattal sem kell bíbelődni,
így marad idejük a munkára is, mely által némi extra bevételhez is juthatnak.
Ennek megfelelően a fiatal dolgozók között is több egyetemistát találunk, így talán nem meglepő,
hogy a diákmunkákat inkább ehhez a korosztályhoz kötjük. Ez ugyanakkor nem jelent kizárólagosságot, hiszen már jóval korábban is lehetőség van arra, hogy a tanulók belekóstoljanak a munka világába. A
diákmunka 16 éves kortól is elérhető, bár ekkor elsősorban inkább a szezonális vagy alkalmi jellegű munkák ajánlhatók.
De miért épp ez a 16 év jelenti a határvonalat? A jogszabályok szerint tulajdonképpen
már 15 éves korban is lehetőség van diákmunka vállalására, ám ekkor már kizárólag szünidőben és szülői beleegyezéssel. A 16 éves diákság számára annyi egyszerűség adódik, hogy bár a munkavégzés továbbra is engedélyköteles, az már nem korlátozódik a szünidőre. Így lényegében
szabad a pálya a tanévben is.
Sokrétű lehetőségek
A diákmunka 16 éves kortól persze még nem nyújt olyan rugalmas lehetőségeket, mint egyetem alatt. Az beugrós, eseti lehetőségek azonban teljesen reális opciók. A paletta egyébként is színes, de az alkalmi munkalehetőségek talán még sokrétűbb feladatokat tartogatnak. Ezeket nehéz is lenne felsorolni, hiszen gyakorlatilag minden szektorban és területen szükség lehet a plusz munkaerőre. Ennek megfelelően pedig akár a művészetek,
a zene és az ehhez kapcsolódó rendezvények is adekvát opciók lehetnek.
A diákmunka 16 éves kortól akár e területen is végezhető. Kérdés persze, hogy ki milyen érdeklődési körrel rendelkezik, vagy vonzónak találja-e ezt a világot. A zenetanulás és egy-egy hangszer ismerete sokak számára már diákéveik alatt is fontos, így ha ezzel együtt
még munkavégzésre is lehetőség adódik, sokan előszeretettel élnek vele. A kínálat pedig legalább annyira sokféle, mint maga a zene.
A diákmunka 16 éves kortól sokkal inkább tekinthető segítségnek, hiszen ezek az állások jellemzően valamilyen kiegészítő, sokszor háttérmunkákhoz kötődnek. Rendezvényeken való jegyszedés, a vendégek útbaigazítása,
de akár zeneiskolák munkájának segítése, adminisztratív teendők is szerepelhetnek a palettán. Ezek pedig lényegében az alkalmi jelleggel végezhető munkák iskolapéldái.
A tehetség kamatoztatása
Ahogy említettük
a zenetanulás sok diák kedvelt elfoglaltsága, sokan pedig 16 éves korukra már egészen komoly szintet is elérhetnek. Különösen igaz ez azokra a diákokra, akik tudatosan ezt a pályát jelölik ki maguknak és már középiskolai tanulmányaikat is zenei tagozaton végzik. Ebből pedig adódik a lehetőség arra, hogy megszerzett tudásukat elkezdjék átadni kisebb gyerekek számára, akiket szintén érdekel a zene.
Egy
zenével foglalkozó diákmunka 16 éves kortól is lehet egyfajta tanári állás, természetesen még nem hivatalos formában. A zeneiskolák csoportos foglalkozásai során azonban kiváló rutin szerezhető az oktatás területén is, a diákok pedig nagyban
segíthetik a szakoktatók munkáját és az órák menetét. Ezek természetesen egészen specifikus diákmunkák és sokszor csak “házon belül” jut el a hírük a delikvensekhez, de ettől függetlenül létező lehetőségek.
A zene világa azonban ezen kívül is rendkívül sokrétű és a fentebb felsorolt teendők mellett még számos más diákmunka is kapcsolódhat lazábban vagy szorosabban ehhez a területhez. És természetesen
egy diákmunka 16 éves kortól akár azok számára is reális opció, akik más dolgok iránt érdeklődnek, de szeretnének tapasztalatot szerezni a munka világában
és némi zsebpénz kiegészítés sem jön rosszul nekik. A lehetőség mindenki számára adott.