2019.11.06. Italiano
Idén átlagosan közel ötvenezer forintot szánunk karácsonyi ajándékokra.
Alig másfél hónap van hátra karácsonyig. Közeledik a kereskedelemben már megszokott ünnepi roham, amit november második felében a Black Friday akciók nyitnak meg. Az Árukereső.hu és a GKI Digital közös kutatása, a hazai internetező felnőtt lakosság körében keresett választ arra, hogy milyen ajándékokkal tervezzük meglepni szeretteinket, barátainkat, ismerőseinket.
Nyolc embernek veszünk ajándékot
2019-ben átlagosan 8 fő megajándékozását tervezik az internetezők, az ajándékokra szánt költségkeret pedig ötéves csúcson van: a tavalyi 41 ezer forint helyett idén már átlagosan 48 400 forintot tervezünk
költeni ajándék vásárlásra összesen, ami több mint húszezer forinttal haladja meg a négy évvel ezelőtti keretet. A megajándékozandók körét a szűk, valamint a tágabb család mellett barátok, kollégák, egyéb ismerősök alkotják.
Az ár-összehasonlító oldalakat használjuk elsőként
Helycserére került sor a világhálón belüli tájékozódási források sorrendjében: 2019-ben már az ár-összehasonlító oldalak (pl.: Árukereső.hu stb.) használata a legkedveltebb megoldás a vásárlás előtti tájékozódás és termékkeresés során (74%), megelőzve a webáruházak kínálatának átnézését (57%), valamint az internetes keresőkből (pl.: Google, Bing stb.) induló tájékozódást (55%).
Az online vásárlásra voksolunk
A tájékozódás mellett már a beszerzések jelentős része is az interneten zajlik: a magyar netezők négyötöde idén is tervez belföldi webáruházból rendelni, de 18% külföldi rendelés lehetőségét se veti el, átlagosan 14 ezer forintot szánva erre. A külföldi rendelésekben élen járnak a férfiak, plázákban viszont szívesebben vásárolnak a nők, illetve a fiatalok és nyugdíjasok.
Összetett folyamat az ajándékok beszerzése
Ugyan az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni (az internetezők 21%-a már októberben nekilátott), a legtöbben nem kötik ezt a folyamatot konkrét időszakhoz, hanem inkább a megfelelő akciókra várnak (39%). A halogatás leginkább a legfiatalabb (Z generációs) vásárlókra és férfiakra jellemző. Ők nagyobb eséllyel hagyományos módon intézik majd a beszerzést, például plázákat járva keresnek ajándékötletet az ünnepet megelőző napokban. A nemek között ilyen téren nagy különbségek mutatkoznak. A női vásárlók előbb neki állnak az ajándékgyűjtésnek, és a legjobb akciókat remélve, elnyújtják a vásárlásokat egészen december közepéig. Ezzel szemben a férfi vásárlók szívesebben intézik az ajándékbeszerzést tömbösítve, egy-egy kiemelt időszakra, illetve akcióra koncentrálva. Az ajándékok kapcsán továbbra is a klasszikusokra esküszünk. A három legnépszerűbb termékkategória:
ruházati cikk (44%)
szépségápolási termék, kozmetikum (37%)
játék (36%)
Miközben a nőknél a dobogó ugyanezen a három termékkörből áll, a férfiak ajándékozási listájának képzeletbeli dobogójára a ruhák mellett felkerültek a számítástechnikai cikkek és a mobiltelefonok is.