2020.08.31. Italiano
A héten állítják ki Oxfordban az 1630 körül készült Szakállas férfiportré című festményt.
1981-ben döntötték el a Rembrandt-műveket hitelesítő szakértők, a szomorú, idős férfit ábrázoló portréról, hogy nem a művész festette. An Van Camp, az Ashmolean észak-európai művészeti kurátora elmondta: a
kérdésben döntő Rembrandt Research Project szakértői szerint feltehetően egy Rembrandt stílusát másoló festőtől származott a kép, és még csak
nem is Rembrandt életében készült,
hanem valamikor a 17. század végén. Az ítéletet követően a múzeum raktárába került a festmény. Van Camp azonban, aki 2015 óta dolgozik a múzeumban, felfigyelt a műre, "amit mindenki hamisítványnak könyvelt el, és amiről senki sem akart beszélni". Nem hagyta nyugodni a gondolat, hogy mégsem hamisítvány a portré.
"Rembrandt éppen így dolgozott.
Ilyen kis fejtanulmányokat festett elkeseredett, melankolikus, elgondolkodó tekintetű idős emberekről. Tipikusan az, amit 1630 táján Leidenben csinált" - hangsúlyozta. Peter Klein, a világ egyik vezető dendrokronológusa elemezte a festmény fatábláját, és megállapította, hogy az abból a fából származott, amire Rembrandt 1630-ban a Sziklához láncolt Androméda című képét festette. Klein elmondta, hogy
a fatábla egy tölgyfából készült,
amit 1618 és 1628 között vágtak ki a Baltikumban. Van Camp leszögezte, hogy a kutatások szerint a fatábla, amire a szakállas férfi portréja készült Rembrandt műterméből származik. További kutatásokkal pedig azt is szeretnék bizonyítani, hogy maga a mester festette a képet. Az Ashmolean múzeum Ifjú Rembrandt című kiállítása augusztus 10-én nyílt ki ismét a pandémia miatti szünet után. A járvány miatt halasztódott a kisméretű portré bemutatása, ami végül szerdától tekinthető meg a tárlaton.
Guardian