2020.12.02. Anne
A futárszolgálatok az előző évekhez képest jobban felkészültek a karácsonyi dömpingre. Kérdés, hogy a koronavírus-járvány mennyire löki feljebb az egyébként is száguldó e-kereskedelmi forgalmat karácsony előtt.
Az ünnepekre rendelni Kínából már esélytelen, de Európából még nem reménytelen vállalkozás. Viszont ha a karácsony előtti utolsó héten próbál valaki online vásárolni, kétesélyes lesz, hogy a csomagot be is tudja majd tenni a fa alá.
Rekordértékű, ezer milliárd forint fölé nőhet
az e-kereskedelmi forgalom, a futárszolgálatok által kezelt havi átlag nagyjából kétmillió csomag hatmillióra is felugorhat. A cégek a depóban, a szortírozókban dolgozók és a sofőrök számának növelésével is próbálnak felkészülni a rendkívül nehéz időszakra, de ezt sok előre nem kiszámítható tényező is befolyásolhatja.
Durst Gergely, a csomagpont.com ügyvezetője
arról beszélt, hogy a koronavírus-járvány márciusi kezdete után sok embernek megszűnt a munkahelye, a válság pedig kihatott a futárszolgálatokra is. Bár a nagyobb vállalatoknál felpörögtek az események, a 4-5 teherautót üzemeltető, kisebb létszámmal működő futárcégek bedőltek. A náluk munkanélkülivé vált sofőrök mostanra a nagyoknál próbáltak meg elhelyezkedni, ami a karácsonyi csúszást részben megakadályozhatja.
A Black Friday után jön az őrület
Az e-kereskedelmi szakértő szerint most még nincs csúszás a csomagszállításban, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ebben nincs is semmi meglepő.
„A Black Friday környékén elképesztő kampányidőszak vette kezdetét az utóbbi néhány évben. Az emberek kivárnak, megvárják, milyen akciók lesznek, így november végéig átlagforgalmat tapasztalhatunk csak. Ezután viszont megőrül a piac, hirtelen mindenki elkezd rendelni” – magyarázta.
Szöllősi András, a csomagpont.com tulajdonostársa mindenkinek azt javasolja, hogy Kínából már ne rendeljen karácsonyra, mert ha újabb szigorítások jönnek, akkor a csomagok szállítása is nehézkesebbé válik. Európából még van idő online ajándékot venni, de itt is legalább két héttel előre kell gondolkozni.
Hozzátette, hogy a szentestét megelőző egy hétre ne hagyjuk az itthoni rendeléseket sem, mert akkor már 50 százalék az esély arra, hogy meg is kapjuk időben.
Még mindig nő az online rendelések száma
Durst Gergely szerint az e-kereskedelem óriási növekedésen megy keresztül. Még mindig csak a lakosság 40 százaléka mondhatja el magáról, hogy életében legalább egyszer rendelt valamit az interneten, de a számuk dinamikusan növekszik, két okból kifolyólag is.
„A multik is belekóstoltak az online világba, webáruházakat indítottak, a nevükkel pedig behoztak olyan új vásárlókat, akik ettől korábban tartózkodtak. A másik tényező természetesen a koronavírus-járvány, emiatt már márciusban érezhetően megemelkedett a csomagforgalom az országban. Ugyanakkor azt látjuk: az új megrendelők megtapasztalták, hogy nincs hátránya ennek a vásárlási formának, de ennek a görbéje várhatóan csak jövőre rajzolódik majd ki” – értékelt.
Éppen ez jelenti a bizonytalanságot a karácsonyt illetően is, mert ugyan most gördülékenyen dolgoznak a futárszolgálatok, beláthatatlan, hogy a fertőzés miatt például tavalyhoz képest mennyien döntenek az online ajándékvásárlás mellett.
Durst Gergely összegezve arról beszélt, hogy Magyarország 15-20 évvel van lemaradva Amerikához képest, ahol például webáruház közvetlenül már nem is tud szerződni futárcéggel, csak olyan konszolidátor partneren keresztül, mint amilyen a csomagpont.com is. Az együttműködés előnye, hogy egy-egy csomagon akár 700-800 forintot is spórolhatnak az ügyfelek, amit ha évi százezer darab esetén már, hatalmas költségmegtakarítás.
Forrás:
csomagpont.com