Így teheted hatékonyabbá a home office-t

A koronavírus-járvány második hullámában ismét egyre több helyen váltanak otthoni munkavégzésre.

Korábban már kiderült, hogy ez nem mindenkinek megy könnyen: sokan panaszkodnak arra, hogy nem hatékonyak a távmunkában. Kérdés, miként alkalmazkodjunk a home office-hoz, megtörhetjük-e egyhangúságát például az egyre népszerűbb hotel office műfajával, ami a távmunkához hasonlóan szintén lehet biztonságos? A kérdések megválaszolásában a hévízi NaturMed Hotel Carbona orvosszakértője segít.

A tapasztalatok, kutatási eredmények alapján sok munkavállalónak okoz problémát az új helyzethez történő alkalmazkodás. Dr. Somogyi Katalin, a hévízi NaturMed Hotel Carbona orvosszakértője szerint ez nem meglepő, hiszen egy megszokott helyről hirtelen kellett áthelyezni a munkatevékenységet teljesen eltérő, szociális és tárgyi feltételekkel rendelkező környezetbe. Miközben egyénenként eltérő, hogy mennyire könnyen tudunk alkalmazkodni a távmunkához, néhány általános javaslat megfogalmazható azért, hogy jól menjen a munka, és megmaradjon az "otthon szentsége" is. Az alábbiakban ezeket gyűjtöttük össze a szakértő segítségével.

Időbeosztás: alakítsunk ki napi rutint, osszuk be tudatosan a feladatokat!

A tapasztalatok szerint a home office során az egyik legnagyobb probléma a megfelelő időbeosztás hiánya. Sokan panaszkodnak arra, hogy nehéz kijelölni a határt az otthoni tennivalók, a magánélet és a munka között. Elmarad a reggeli felkészülés, napközben pedig nincsenek meg azok a viszonyítási pontok, amelyekhez a munkavégzést, a szüneteket és a munka befejezését köthetjük. A Carbona orvosa ezért azt tanácsolja, hogy amikor otthon dolgozunk, készítsünk időbeosztást a munkahelyi feladatokról és a napi teendőkről. Kezdjük a reggelt úgy, mintha munkába indulnánk, megtartva a korábbi rutint. Törekedjünk arra, hogy minden a megszokott módon történjen: öltözzünk fel időben, és menjünk el egy gyors sétára. Napközben is tartsuk magunkat a szünetekhez, különösen az ebédszünethez. Ne odázzunk el feladatokat csak azért, mert otthon vagyunk, hiszen azok később feltorlódnak. A munkanap végén pedig az irodai vagy munkahelyi környezetünkhöz hasonló módon legyen egy határ, amikor befejezzük a teendőket.

Munkakörnyezet: teremtsük meg az ideális feltételeket!

A hatékony munkavégzés a munkakörnyezeten is múlik, márpedig a lakásunk valószínűleg nem ideális irodának. Anélkül, hogy az otthonosságát megzavarnánk, próbáljuk meg mégis kicsit munkabarátabbá tenni. Dr. Somogyi Katalin szerint fontos, hogy a lakáson belül jelöljünk ki magunknak egy munkasarkot, szerencsés esetben egy dolgozószobát, ahova félrevonulhatunk. Az otthoni munkaállomásunkat úgy rendezzük be, hogy alkalmas legyen a nyolcórás ülőmunkára. Üljünk olyan karfás széken, ami állítható, jól tartja a hátunkat és a karunkat, és ezért kényelmesen tudunk gépelni.

A családtagokkal is egyeztessük a napi rutint, minden esetben jelezzük, ha éppen fontosabb, elmélyült figyelmet igénylő feladatunk van. Különösen fontos ilyenkor, hogy támogassuk egymást: ne zavarjuk a másikat, ha szükséges, vegyük át egymástól a gyerekek felügyeletét. Ha fontos a csend, érdemes füldugót használni, és ne feledkezzünk meg a szemünkről sem: próbáljunk meg ablak mellett dolgozni, és asztali lámpával világítani a munkafelületet, ha besötétedik.

Mivel a home office miatt többet vagyunk otthon, elmarad az utazás, a gyaloglás, a környezetváltozás, és kevesebb emberrel érintkezünk. Ennek ellensúlyozására munkaidő alatt is iktassunk be egy átmozgató tornát, néhány perces sétát a ház körül, és nyugodtan csörögjünk rá egy barátunkra, ezek ugyanis változatosságot hoznak a napba, nem engedik, hogy belefásuljunk a home office állapotba.

Hotel office: vigyünk változatosságot a távmunkába!

Miközben törekedhetünk rá, hogy szétválasszuk a személyes tereket a munkától, az otthoni környezetben ez sajnos nehezen megvalósítható. Fontos ezért, hogy időről-időre tegyük változatosabbá a távmunkát: vonuljunk el néhány órára egy kávézóba, vagy akár napokra is elmehetünk egy biztonságos hotel office-ba. Ez az új trend nem véletlenül örvend egyre nagyobb népszerűségnek: a Carbona szakértője szerint vendégeik arról számolnak be, hogy sokkal hatékonyabb a hotel office, mint bármilyen másik környezetben végzett munka. Ennek fő oka, hogy egy szálloda multifunkcionális munkakörnyezetet, és sokféle szolgáltatást kínál az étteremtől a fitneszteremig, az uszodától a kerthelyiségig. Ha úgy tartja kedvünk, kezdhetjük például a napot egy kerti sétával, majd a reggelit követően a bárban indulhat a munka az e-mailek áttekintésével, sürgős ügyek intézésével. Egy kiadós ebéd után áthelyezhetjük irodánkat az élményfürdőbe, és ha délután elfáradt a hátunk, közlekedési dugók nélkül ugorhatunk el a masszőrhöz. Mindeközben nem kell foglalkozunk az étkezésekkel, és természetesen a hotel office-ban a megfelelő internetes sávszélesség is támogatja a munkánkat, miközben kiemelten figyelnek a biztonságos, higiénikus környezetre és a megfelelő távolságtartásra is. A szakértő szerint a távmunkához történő alkalmazkodásban ezért is lehet a hotel office egy fontos lépés: a szállodai környezet változatosságot, inspirációt hozhat, ha szeretnénk megtörni a négy fal közötti home office egyhangúságát.

Nem szeretnél lemaradni a legfrisebb bejegyzésekről?

kövess minket facebook-on is!