2019.11.28. Italiano
Mire ön ennek a cikknek a végére ér, Brazíliában tizenöt futballpályányi esőerdőt égetnek fel, és legalább egy új tartalom megjelenik a klímaváltozás témájáról a magyar médiában.
Bár a klímaváltozás nemtől és kortól függetlenül beszédtéma, az internetezők fele nem olvas utána a részleteknek. Egy új felmérés tanulsága, hogy az emberek a tudósoknak, barátoknak és az influencereknek hisznek a témában - politikusnak véletlenül sem.
A klímahírekről a legtöbben televíziós híradásokból értesülnek, derült ki a Lounge Group legfrissebb, a
klímaváltozás témájában készült kutatásából, bár a legfiatalabbak körében e tekintetben is a közösségi média az uralkodó információforrás, a fővárosiak és magas képzettségűek pedig az internetes felületeket részesítik előnyben.
Az emberek tájékozottsága véleményes:
álhíreknek is teret ad, hiszen a válaszadók fele nem olvas utána a látott-hallott tényeknek. Csak minden harmadik ember gyűjt maga is információkat a témában. Az is kiderült viszont, hogy a tájékozottak összességében aggasztóbbnak tartják a helyzetet, jobban tartanak a klímaváltozás következményeitől. A klímatéma meglehetősen foglalkoztatja az internetezőket, erről tanúskodik a Google keresőszó-története is. 2019-ben robbant a klímabomba a médiában: bár a globális felmelegedés és klímaváltozás kifejezések évek óta velünk élnek, idén májusban ugrásszerűen megnőtt az ezzel kapcsolatos szavakra keresések száma. Az elmúlt egy évben feltört a klímakatasztrófa kifejezés is, Greta Thunberg neve pedig szeptemberben, az ENSZ-ben elmondott beszédét követően került fel a térképre. Az ifjú aktivistára legtöbben a gazdaságilag fejlettebb központi régióban és a nyugati megyékben „gugliztak” rá, a klímaváltozás hatásainak firtatása pedig inkább a felmelegedésnek és szárazságnak jobban kitett Kelet-Magyarországon népszerű. A klímakatasztrófa szó a fővárosban ösztökélte keresésre az online közösséget.
A lakosság leghitelesebb forrásnak a tudósokat tartja,
a megkérdezettek kilenctizede hisz nekik. A politikust viszont csak minden ötödik magyar tartja megbízhatónak - a klímaváltozás témájában is. A barátokat, ismerősöket az emberek háromnegyede tartja mértékadó hírforrásnak a kérdéskörben. Akik gyakrabban tájékozódnak online felületeken, aggasztóbbnak találják a klímaváltozás kérdését. A Lounge Group kutatási adatai alapján a közösségi média felületek különösen nagy szerepet töltenek be az információáramlásban – ez a klímaváltozás ügyében sincs másként. A hatalmas követőtáborral rendelkező influencerek ezért megkerülhetetlen szereplők lennének, tapasztalatok szerint mégsem állnak bele a témába a tőlük megszokott vehemenciával. A megkérdezettek körében Kasza Tibi, Puskás Peti és Tibi atya a legnépszerűbb véleményvezér.