Ötven éves a Libegő

A budai Libegőt ötven éve, 1970. augusztus 19-én adták át.

A kötélvasút tervét már a harmincas években elkészítették, megkönnyítendő a gyalogszerrel másfél órás utat a János-hegyre. A tervező ifj. Hantos István tíz éves megtérüléssel számolt, emellett a felső végállomásnál lévő telkeket is eladta volna.

A Hármashatár-hegyre, a Kis-Svábhegyre és a Sas-hegyre egész pályahálózatot is terveztek, végül azonban csak a Libegő épült meg, az UVATERV elképzelései alapján. A tervezők több lehetőséget vizsgáltak meg, végül az iker-ülőszékes megoldást fogadták el. Az alsó állomás a Zugligeti út-Csiga út sarkára (az egykori 58-as villamos, ma a 291-es busz végállomása közelébe) került, a felső állomásnak a János-hegyi platót választották a hegy tetejével szemben. A 25 millió forintos építkezést 1969. március 24-én kezdte el az Országos Bányagépgyártó Vállalat,

a pálya alatt két épületet kellett lebontani.

A kötélpálya nevére kiírt pályázatra tízezernél is több javaslat érkezett, többek között a Hegyi-kopter, a Puszivasút, a Fotellift, a Gyönyörszék, az Űrbusz, a Jánoshegyi Zümmögő, vagy a Huza-vona, a bírálók tetszését azonban a Libegő nyerte el. Az első tíz évben négy és félmillióan utaztak a Libegőn. A végtelenített,

2600 méter hosszú kötélen

102 kétüléses függőszék szállítja az utasokat. Az alsó és felső állomás közti 1041 méteres távolság megtétele, a 262 méter szintkülönbség leküzdése 5,4 km/órás sebességgel 12-13 perc, a kapacitás óránként 500 utas irányonként. A kötél 15 tartó- és két lenyomó-oszlop gumibetétes görgői közt halad. 

A Libegőt 1976 végéig a XII. kerületi tanács üzemeltette,

ezután a Budapesti Közlekedési Vállalat vette át. Az éves kihasználtság 15 százalékos, de nyáron elérheti a száz százalékot is. A Libegő Budapest legbiztonságosabb közlekedési eszköze, szerkezetét rendszeresen felülvizsgálják, ilyenkor kicserélik a csapágyakat és görgőket, és ha kell, rövidítenek a megnyúló kötélen. A kötelet mozgató villanymotor mellett tartalék erőforrás is rendelkezésre áll, így áramszünet esetén sem áll le a pálya. Idén a járványügyi veszélyhelyzet idején a kényszerű üzemszünetet kihasználva felújították a hajtásrendszert. A BKV a jubileum alkalmával, augusztus 29-én éjszakai libegőzésre várja az érdeklődőket.

Nyitókép: Kapeter77 - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74170705

Nem szeretnél lemaradni a legfrisebb bejegyzésekről?

kövess minket facebook-on is!